
§1 Navn og hjemsted
Stk.1. Foreningens navn er Frivillig Indsats Omkring Savnede forkortet FIOS.
Stk.2. Foreningen er stiftet den 21/5-2023
Stk.3. Foreningens hjemsted er Furesø Kommune.
§2 Formål
Stk.1. Foreningens formål er:
a. At efterlyse savnede i Øst Danmark.
b. At foretage eftersøgninger af savnede på de pårørendes og myndighedernes anmodning
b. At yde støtte og hjælp til de pårørende og lokalsamfundet
c. At udbrede kendskabet til eftersøgningsarbejde.
d. Med udgangspunkt i aktiviteterne og i det forpligtende fællesskab at styrke folkeoplysningen og dermed medlemmernes og borgernes evne og lyst til at tage ansvar for eget liv og til at deltage aktivt og engagerende i samfundet.
§3 Medlemskreds
Stk.1. Som medlemmer optages enhver, som har lyst og vilje til at arbejde for foreningens formål, værdier og regler og retningslinjer.
Stk.2. Foreningen består af medlemmer i de operative enheder og af støttemedlemmer.
Stk.3. Det er obligatorisk for medlemmer i de operative enheder at deltage i relevant uddannelsesforløb.
Stk.4. Indmeldelse sker på foreningens hjemmeside eller ved henvendelse til kasseren. Medlemskabet er først gyldigt, når FIOS har modtaget betaling af kontingentet.
Stk.5. Udmeldelse kan ske ved skriftlig henvendelse til et kasseren med virkning fra dags dato. Indbetalt kontingent refunderes ikke.
Stk.6. Medlemmerne betaler et, af generalforsamlingen, fastsat kontingent. Kontingentet opkræves forud for hvert kalender år. Ved indmeldelse efter 1/10, betales halvt års kontingent.
Stk. 7. Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, hvis det skønnes at medlemmets handlinger er skadeligt for foreningen. Denne afgørelse kan prøves på førstkommende ordinære generalforsamling eller ved en til lejligheden nedsat et disciplinærudvalget.
Det ekskluderede medlem kan selv vælge, om sagen skal tages op ved næstkommende Generalforsamling eller ved disciplinærudvalget.
Omhandler sagen et bestyrelsesmedlem, er denne inhabil i sagen.
§4 Generalforsamlingen
Stk.1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Stk.2. Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt inden udgangen af maj måned og indkaldes med mindst 1 måneds varsel ved brev eller mail til medlemmerne og ved annoncering på foreningens hjemmeside, samt foreningens sociale medier med angivelse af dagsorden.
Stk.3. Møde- og stemmeberettigede på generalforsamlingen er alle medlemmer over 18 år og myndige, hvor foreningen senest 1 uge før generalforsamlingen har modtaget forfaldent kontingent. Det er en forudsætning, at medlemmet har haft mindst 8 ugers forudgående medlemskab. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Stk.4. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af stemmetællere
2. Valg af dirigent
3. Formandens beretning
4. Regnskabsaflæggelse
5. Fastsættelse af kontingent
6. Godkendelse af budget
7.Behandling af indkomne forslag
9. Valg af formand i ulige år
10. Valg af næstformand i lige år
11. Valg af kasserer i lige år.
12. Valg af suppleant
13. Valg af revisor.
14. Eventuelt
Stk.5. Indkommende forslag samt ændringer til vedtægterne skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.
Stk.6. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen.
Stk.7. Generalforsamlingen træffer sine beslutninger med simpelt flertal af fremmødte stemmeberettiget (en over halvdelen af de gyldigt afgivne stemmer) og ved håndsoprækning. Skriftlig afstemning anvendes dog, når det begæres af blot én mødedeltager. Ved personvalg, hvor der er foreslået flere end det antal, der skal vælges, foretages altid skriftlig afstemning. Ved sådanne personvalg anvendes reglen om simpelt flertal
§5 Ekstraordinær generalforsamling
Stk.1. Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, og skal afholdes, når mindst 1/3 af de operationelle medlemmerne fremsætter skriftlig begrundet anmodning om det overfor formanden. I sådanne tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest fire uger efter, at anmodningen er kommet til formandens kundskab.
Stk.2. Indkaldelsesfristen for en ekstraordinær generalforsamling er 2 uger.
§6 Foreningens daglige ledelse
Stk.1. Foreningens daglige ledelse udgøres af bestyrelsen, der foruden formanden består af næstformanden og kassereren. Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen for en 2-årig periode. Suppleanten vælges for et år ad gangen. Suppleanten kan deltage til bestyrelsesmøderne efter eget ønske, men er ikke stemmeberettiget.
Valg af formand i ulige år
Valg af næstformand i lige år
Valg af kasserer i lige år.
Valg af suppleant hvert år.
Dog således ved det første år 2023, er næstformand og kasserer på valg efter kun 1 år.
Stk.2. Bestyrelsen leder foreningen i overensstemmelse med nærværende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger.
Stk.3. Senest 14 dage efter nyvalg til bestyrelsen afholdes konstituerende møder.
Stk.4. Bestyrelsen fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden. Den kan nedsætte underudvalg og arbejdsgrupper til varetagelse af afgrænsede opgaver.
Stk.5. Formanden – og i dennes fravær næstformanden – indkalder og leder bestyrelsens møder. Indkaldelse sker skriftligt med angivelse af dagsordenen, når formanden skønner det nødvendigt, eller mindst 1 medlem af bestyrelsen fremsætter ønske om det overfor formanden. I sådanne tilfælde afholdes mødet senest 2 uger efter anmodningen er kommet til formandens kendskab.
Stk.6. Bestyrelsen fører referat af bestyrelsesmøderne. Referaterne er tilgængelige for medlemmerne ved forespørgsel.
§7 Elektronisk kommunikation
Stk.1 Foreningen kan anvende elektronisk dokumentudveksling samt elektronisk post (herunder via e-mail, e-Boks mv.) i kommunikation med medlemmerne, herunder til indkaldelse til ordinær og ekstraordinær generalforsamling, inkl. de fuldstændige forslag til vedtægtsændringer, tilsendelse af dagsorden, årsrapport mv. samt øvrige generelle oplysninger til medlemmerne. Det er medlemmernes ansvar at sikre, at foreningen er i besiddelse af korrekt elektronisk kontaktoplysning. Medlemmerne kan få oplysninger om kravene til de anvendte systemer og om fremgangsmåden ved elektronisk kommunikation på foreningens hjemmeside.
§8 Økonomi, regnskab og revision
Stk.1. Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
Stk.2. Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen for budget samt regnskab.
Stk.3. Foreningens regnskab føres af kassereren, der tillige fører foreningens medlemsregister.
Stk.4. Regnskabet revideres af den på generalforsamlingen valgte revisor.
§9 Tegningsregler og hæftelse
Stk.1. Foreningen tegnes udadtil ved underskrift af formanden og mindst et yderligere bestyrelsesmedlem i foreningen. Ved optagelse af lån og ved salg/ pantsætning af fast ejendom tegnes foreningen af den samlede bestyrelse.
Stk.2. Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen.
§10 Vedtægtsændringer
Stk.1. Disse vedtægter kan kun ændres med 2/3 flertal på en generalforsamling, hvor ændringsforslaget fremgår af dagsordenen.
Stk.2. Vedtægtsændringerne træder i kraft med virkning fra den generalforsamling, de vedtages på.
§11 Opløsning
Stk.1. Opløsning af foreningen kan kun finde sted med 2/3 flertal på to af hinanden følgende generalforsamlinger, hvoraf den ene skal være ordinær.
Stk.2. Foreningens formue skal i tilfælde af opløsning anvendes i overensstemmelse med de i § 2 fastsatte formål eller til andre almennyttige formål. Beslutningen om den konkrete anvendelse af formuen træffes af den opløsende generalforsamling.
§12 Ikrafttræden
Stk.1. Således vedtaget på foreningens stiftende generalforsamling den 21/5 2023 trådte vedtægten i kraft.

